1.1 Társulatok, műfajok

A jelentkező társulatok listája rendkívül sokszínű volt idén:

Abovo Művek, AppArt Egyesület/MáSzínház, Aranyszamár Színház, Ariel Ifjúsági- és Gyermekszínház, BandArt, Bóbita Bábszínház, Budapest Bábszínház, Operettszínház, Budaörsi Latinovits Színház, Ciróka Bábszínház, Csodamalom Bábszínház, Debreceni Csokonai Színház, Escargo Hajója Színházi Nevelés Szövetkezet, Fabók Mancsi Bábszínháza, Füge Produkció, Gózon Gyula Kamaraszínház, Griff Bábszínház, Harlekin Bábszínház, Helytelenek Társulat, Hevesi Sándor Színház, Kabóca Bábszínház/Veszprémi Petőfi Színház/Temesvári Csiky Gergely Állami Magyar Színház, Kaposvári Csiky Gergely Színház, Karaván Színház, Karinthy Színház, Káva Kulturális Műhely/Duna Táncműhely/Nemzeti Táncszínház, Kecskeméti Katona József Színház, Kerekasztal Színház, Kolibri Gyermek- és Ifjúsági Színház, Kövér Béla Bábszínház, KV Társulat, Manna Produkció, Marosvásárhelyi Nemzeti Színház, Mesebolt Bábszínház, Miskolci Nemzeti Színház, Móricz Zsigmond Színház, Nagyváradi Szigligeti Színház Lilliput Társulat, Napsugár Bábszínház, Nézőművészeti Kft., Nyitott Kör, Pécsi Harmadik Színház, Puck Bábszínház, RÉV Színházi Társulat, Simorág TánCirkusz, Soltis Lajos Színház, Sopron Balett, Stúdió K, Szabadkai Népszínház-Magyar Társulat, Szeged Nemzeti Színház, Színház- és Filmművészeti Egyetem, Trainingspot Társulat, Tripla K. Társulat, Újszínház, Vaskakas Bábszínház, Váci Dunakanyar Színház, Vojtina Bábszínház, Ziránó Színház. Befogadóként a Bethlen Téri Színház és a Jurányi Ház.

Műfajokban széles volt a választék, láttam több mesejátékot, prózai, és zenés színházi, nagy- és kisszínházi, báb-, tánc-, illetve versszínházi produkciót is.

Nagyszínpadi zenés előadás

A városi nagy kőszínházak főleg zenés előadásokat hoznak létre a gyerekeknek. A biennáléra jelentkező előadások kb. 13 %-a ez a műfaj, amit többnyire a nagyszínházak a kamaraszínházaikban, a „kisszínpadokon” játszanak a gyerekeknek. Ám még itt is a nagy színpadméret, a több száz nézőt befogadó nézőtér lehet az oka annak, hogy a vezetőség és az alkotók sokszor a zenés műfajt választják.

Kamaraszínházi előadások

A kisebb kőszínházakban, befogadó színházakban különböző műfajú gyerekelőadások találhatók, a prózai és zenés produkciók mellett mesejátékokat, színházi nevelési, bábszínházi darabokat is bemutatnak. Láthatóan a saját és a meghívott előadásokkal többféle közönségréteget próbálnak megszólítani, ezért műfajában is szélesebb a választék.

Független társulatok előadásai

A független színházi társulatok köre is széles volt, különböző műfajokban és helyszíneken jelentek meg a darabokkal. A színházi nevelési társulatok is többnyire ebbe a csoportba tartoznak, akik akár több, különböző korosztálynak szóló előadással is jelentkeztek. Ez a paletta volt a legszélesebb, a jelentkezők több mint a negyede színházi nevelési programmal összekötött, vagy osztálytermi színházi előadást ajánlott a válogatásba.

Bábszínházi előadások

Az összes magyarországi „kőbábszínház” beadta jelentkezését, valamint határon túlról Marosvásárhely, Kolozsvár és Nagyvárad bábszínházai, a független társulatok közül pedig az Aranyszamár Színház, Fabók Mancsi Színháza, Helytelenek, Ziránó Színház is bábelőadással jelentkezett. A Budaörsi Latinovits Színház többek között két bábprodukciót is benevezett. Az előadások 40 %-a bábszínházi előadás, ám ez nem véletlen, hiszen a bábszínházak fő profilja, hogy gyerekeknek játszanak. Így is öröm, hogy minden egyes bábszínház és sok független társulat is úgy gondolja, hogy van olyan előadása, amit szívesen bemutat nem csak a bábos, hanem a gyerekszínházi szakmának is.

Versszínház

Örömmel töltött el, hogy versek feldolgozásával több, eltérő profilú társulat is foglalkozik (Griff Bábszínház, Escargo Hajója, Manna, Debreceni Csokonai Színház, Karaván Színház). Különböző módon, más-más eszközzel nyúlnak a versekhez, de mindenképpen érdekes kísérletek ezek. A két Szívlapát előadás kortárs versekből választott műveket, s a közönséggel együtt játszottak a szövegekkel, verseltek. Ugyanígy tett a Karaván Színház a Játék a szavakkal és az Escargo Hajója a Toldi előadásában. Mindenképpen szerettem volna ezeknek az előadásoknak külön szekciót szervezni, hogy az alkotók betekintsenek egymás munkájába, beszélgessenek tapasztalataikról, új terveikről. Jó látni, hogy elkötelezett művészek próbálják átadni a versek szeretetét a kis- és középiskolás diákoknak, s az előadások során ez sikerül is. Fontos missziónak tartom, támogatást és figyelmet érdemel minden ilyen kezdeményezés.

Táncszínház

Négy táncszínházi előadás jelentkezett a biennáléra: a Sopron Balett, Miskolci Nemzeti Színház, a Táncművészeti Egyetem és a Káva-Duna Táncműhely-Nemzeti Táncszínház 1-1 produkcióval. Ezt kevésnek tartom, a tánc- és mozgásszínházi, illetve újcirkusz előadásokat nagyon hiányoltam. Tudom, hogy több produkció születik ebben a műfajban is a gyerekeknek, de mégis csak kevéssel jelentkeznek a fesztiválra. Sajnálom, azt hiszem, ezen a területen van még dolgunk, érdemes erre a lehetőségre felhívni a társulatok figyelmét.