KLAP GYERMEK- ÉS IFJÚSÁGI SZÍNHÁZI FESZTIVÁL

KLAP GYERMEK- ÉS IFJÚSÁGI SZÍNHÁZI FESZTIVÁL



3-6. Kolding, Dánia

Idén tavasszal Koldingban rendezték meg a színházi évad legújabb bemutatóit felvonultató gyerekszínházi szemlét. A több mint ötven éves hagyomány szerint mindig más-más dán város ad otthont a fesztiválnak. Kolding egy Tata méretű kikötőváros Koppenhágától 200 kilométerre, közepén egy kedves kis tóval, hattyúkkal, vadkacsákkal és a város fölé magasodó vár tetején lobogó zászlóval, a danneboggal. Igazán hangulatos díszlet, képzeletet felszabadító és befogadó környezet, tökéletes helyszín egy gyerekszínházi fesztiválnak.

https://www.destinationtrekantomraadet.com/sites/destinationtrekantomraadet.com/files/2022-06/KoldinghusUdefraMorgenlys.jpg

Kolding

A szemle 4 napja alatt több mint 100 hivatásos társulat mutatkozott be közel 150 előadással, ami világviszonylatban is kiemelkedő teljesítmény. A művészi ötletek változatossága és a kreatív csapatmunka eredményeinek a felvonultatása mellett ez a pár nap találkozási lehetőséget is biztosít a művészeknek, a helyi programszervezőknek és a több tucat meghívott külföldi vendégnek. A díszvacsorán tűnt fel, hogy milyen sokan gyűltünk össze, közel kétszáz vendég ülte körbe a terített asztalokat. A színházi szakma képviselői nagy örömmel üdvözölték egymást, új és régi barátságok kötődtek, tervek szövődtek, énekszóval és tánccal folytatódott az este.

C:\Users\Judit\Documents\Dánia\KLAP nyitóelőadás.jpgC:\Users\Judit\Documents\Dánia\KLAP registration.jpg
A városi könyvtár aulája a megnyitón             A dán ASSITEJ köszönti az érkező külföldieket

Műfaji szempontból nagyon változatos volt a kínálat. Táncelőadás, bábszínház, zenés színház, cirkusz, utcaszínház, látvány show, happening, improvizációs és interaktív előadások közül válogathatott a közönség. A sűrű program átböngészése után 16 előadásra foglaltam helyet. Az ismertebb társulatokat és ígéretesnek tűnő darabokat próbáltam térben és időben egymáshoz igazítani. Egy délelőtti Showcase keretében pár perces részleteket láthattunk egyes előadásokból, bemutatkoztak a frissen alakult, még nem befutott együttesek. Így azokról is szereztem röpke benyomást, amik nem fértek a táncrendembe, és a látottak alapján még tudtam módosítani az eltervezett sorrenden.  

A nyitóelőadás Andersen: Clutter Hans (Málé Jancsi) meséjének zenés átirata volt a Heart Beat Group előadásában. Környezettudatos nevelés, érzékenyítés és immerzivitás jellemezte az előadást. A történet során a kidobásra ítélt kacatok újrahasznosítása jegyében a nézőtéren elrejtett vacak habverők, lukas lábasok és fakanalak a gyerekek kezében átértékelődve ritmushangszerekké váltak, és így a nézők aktív részesei lehettek a zenés produkciónak. 

Foto: Lods Hans - et eventyr med skrald i
HeartBeat Group, Andersen: Málé Jancsi

A beláthatatlan választékból két táncelőadás volt rám nagy hatással. Az egyik a Tiny Dancer csapat legkisebbeknek szóló darabja, a Grow, (Növekedés). A természet fényeit, színvilágát és harmóniáját idéző szőnyegen két összegubancolódott táncos bábból pillangóvá forogta ki magát. A másik a Dancing with the Dead a halál témáját dolgozta fel az ifjúsági korosztály számára lélektől lélekig ható gesztusokkal, ritmussal, átszellemült létformákkal és szoborszerű merev jelmezekkel. A bábelőadások közül említést érdemel a Sofi Krog Theatre The House című krimije, ami szó szerint egy haldokló temetkezési vállalkozó végrendelete körül forgott. Bravúros bábmozgatást, harsány, ijesztő, groteszk és hatásvadász elemeket is felvonultató paravános játék sokáig emlékezetes marad azok számára, akik befértek a farmház nézőterére. A ZeBU, Paolo Nani és a Batida társulat több előadással is szerepelt a fesztiválon a tőlük megszokott magas színvonalon.

C:\Users\Judit\Documents\Dánia\Batida tapsrend.jpg
Batida: The Storming of Kronborg tapsrendje


Legkedvesebb élményem mégis a Home lett, a Theatre Madam Bach kicsiknek szóló vizuális tandem játéka. Apró bábokat, díszletelemeket, ellentétpárokat, egyszerű, őszinte, megnyugtató hasonlatokat szemünk elé táró világítós képeskönyv jellegű kukucska dobozokat tárt elénk, miközben cukorfelhőket és mézédes gondolatokat táplált a kis gyerekfejekbe. Az otthon az, ahol jól érezzük magunkat, ahol biztonságban vagyunk, ahol száll a sütemény illata, és dúdol a nagymama. Ennyi. És ez éppen elég. 

C:\Users\Judit\Documents\Dánia\Madam Bach Home stage.jpg
Theater Madam Bach előadása után a díszletben, Christian Schrøder, Marzenna Wiśniewska, Cziráki Judit
és Pernille Bach

Az előadásokon kívül szakmai rendezvények közül is válogathattak a meghívottak. A Nordic-Baltic ASSITEJ Network képviselői által összeállított kínálat bővelkedett az inkluzivitásra és diverzitásra ösztönző példamutató kezdeményezések bemutatásával, szakmai eszmecserék, ötletbörzék és tapasztalatcserék sokaságával. Az elfogadás és megismerés témája és módszertana is fontos szerepet kapott a csoportfoglalkozásokon. A tanulási nehézségekkel küzdő és autista gyerekek számára érzékelésen alapuló workshopot tartottak rendezők, dramaturgok és színészek bevonásával. Hangok, történetek, egy közös világ felfedezése címmel az együttműködés lehetőségeit térképezte fel egy csapat, hogy milyen változatos módszerekkel, hatásokkal lehet a gyerekeket elérni, megszólítani, bevonni, inspirálni. Péntek este a vendég holland, norvég, ciprusi és észt kollégák mellet én is lehetőséget kaptam arra, hogy a Meet and Greet eseményen röviden beszéljek a magyarországi gyerekszínházi kultúráról, az ASSITEJ biennáléról, a 10. Színházi Olimpia gyerekszínházi szekciójának sikereiről, a Patchwork, PlayOn! és Senses fesztiválok előadásairól és a terveinkről. 

C:\Users\Judit\Downloads\1000007018.jpg
Szakmai megbeszélés a Nordic_Baltic ASSITEJ rendezvényén

A KLAP fesztivál pár napja alatt közelebbről is megismertem a dán gyerekszínházi újdonságokat, trendeket, stílusokat, társulatokat, műsorpolitikát és szervezeti struktúrát. Dániában a KLAP-on kívül van még vagy 8-10 jelentősebb gyerekszínházi fesztivál, amik a Dán Művészeti Alap és az ASSITEJ támogatásával valósulnak meg. Az ottani társulatok élete nagyban különbözik a miénktől, mivel társulatok többségében egész évben turnéznak, kevés szereplővel, jelzésszerű díszlettel, minimális technikai igénnyel lépnek fel, de tartalmas, érvényes és szívhez szóló előadásokat hoznak létre a kicsiknek, nagyoknak, kamaszoknak és az ifjúságnak. A kultúrafinanszírozás is másképpen működik, mint nálunk. Azért jó az ilyen tapasztalatcsere, mert látjuk, hogy másútt mások másképpen boldogulnak, mint mi. 

Cziráki Judit

KLAP Festival: https://info.klap.nu/